Thierry Bonnaffé studied architecture at Sint-Lucas in Gent/Belgium and got a degree in cinematography. He later completed his formation in drawing by model with R. Delrue. Besides having realized numerous projects in architecture and film, Bonnaffé is above all a passionate painter of the female figure. Regularly he works on commission, draws film actrices and illustrates magazines. Besides drawing, Bonnaffé is also interested in portrait photography.
De Schilder
Thierry Bonnaffé verwezenlijkte tal van vrouwenportretten in toneel- en filmmilieu’s en realiseerde o.m. de vrouwenportretten van Maaike Cafmeyer, Hilde de Baerdemaeker en het portret van de eerste brandweervrouw in Antwerpen. Hij tekende en fotografeerde voor Snoecks Almanak (1996/2006).
De Filmmaker
Bonnaffé werd een tijdje aangenomen als filmmaker bij ‘Daskafilms’. Hij realiseerde begin jaren 80 een reeks films en documentaires op zowel 8, 16 en 35mm voor de bioscoop. Het gaat om De Leugen (1980), Journal Quotidien (1980), Mudra (1981) voor de dansschool van Béjart, L’entrevue (1982) kortfilm fictie, de making of van De Vlasschaard (1982), André Delvaux draait Benvenuta (1983) met interviews van Fanny Ardent, Mathieu Carrière & Vittoria Gassman, Ode aan het staal (Vroeger Sidmar, nu Arcelor Mittal) en de making of van Dust (1984) met interviews en getuigenissen van Trevor Howard, Marion Hansel en Jane Birkin. Gepassioneerd door film maakte Thierry verschillende spots, documentaires & reportages om uiteindelijk zijn magnum opus te realiseren: GENT ANDERS BEKEKEN (2022)
De Fotograaf
Als fotograaf werkte Thierry o.m. voor Snoecks Almanak van 1996 tot 2006.
Bonnaffé’s werk past binnen een stroming van internationale kunstenaars beïnvloedt door basisprincipes geërfd uit de renaissance.
Amerikaanse kunstcriticus prof. Cl. Moscovici